Sjællands Erhvervsakademi
EN DK

Markedsføringsøkonom Blended Learning

Med en uddannelse til Markedsføringsøkonom åbner du døren til at kunne arbejde for alle slags virksomheder og brancher. Gode færdigheder og viden inden for markedsføring, salg og kommunikation er i høj kurs.

Om uddannelsen

Som Markedsføringsøkonom vil du kunne varetage mangfoldige opgaver inden for markedsføring, salg og kommunikation. Du får gennem uddannelsen en bred værktøjskasse, som kan løfte enhver virksomheds indsatser på de platforme, som de vil præsentere sig på. Med unik viden om markeder, målgrupper, brugeradfærd og produkter er du en kompetent kollega i enhver virksomhed. Du ved, hvordan en virksomhed bør markedsføre sine produkter eller serviceydelser – fra strategi over kampagneudvikling til eksekvering.

På uddannelsen kommer du rundt om lovgivning, samfundsøkonomiske forhold, digital markedsføring, online annoncering, online marketing og kanalvalg herunder sociale medier som f.eks. Meta, Instagram og TikTok. Du lærer om teknologier, Google Ads, kunstig intelligens og meget mere.

Uddannelsen bliver konstant ajourført, så du er klædt på til at varetage et job i en foranderlig verden. Målet er, at du kan gøre en forskel for den virksomhed, som du arbejder for. Foruden viden og værktøjer får du også kompetencer til at kommunikere og indgå i relationer med kunder, konkurrenter og samarbejdspartnere.

Hvad kan du blive som Markedsføringsøkonom

Uddannelsen giver dig kompetencer til at arbejde med salg, markedsføring og kommunikation fra A til Z i en enhver virksomhed. Du bliver i stand til at varetage og udvikle virksomhedens strategi for markedsføringen, planlægge og udføre kampagner – uanset om de er online, offline og outdoor. Du står for at vælge de relevante placeringer og kanaler for de individuelle kampagner f.eks. sociale medier, trykte medier, tv, radio samt optimere søgemaskiner og udføre landingpages på hjemmesider mv.

Som færdiguddannet har du jobmuligheder i både danske og globale virksomheder og bureauer f.eks. i rollen som marketingskoordinator, digital marketing specialist, SoMe-manager, online marketing specialist, content creator, marketingsassistent, informationsmedarbejder, reklamekonsulent eller markedsføringskonsulent. Efterspørgslen på dig og dine kompetencer kommer på tværs af brancher og i virksomheder af alle størrelser.

Læs videre på en Top-Up Bachelor

Zealand: Digital konceptudvikling, International Handel og Markedsføring, Innovation og Entrepreneurship

KEA: Design & Business, Digital konceptudvikling

CPH Business: Dataanalyse, E-handel, Innovation og Entrepreneurship, International hospitality management, International handel og markedsføring og Sportsmanagement

Bemærk!
Uddannelsen i Roskilde kan søges med studiestart til både sommer og vinter!

Hvordan ansøger du?
Læs mere om ansøgningskriterier, ansøgningsfrister, åbent hus m.m. i vores FAQ

Spørgsmål?
Hvis du har spørgsmål omkring uddannelsen kan du kontakte vores optagelseskontor på telefon 5076 2830 — eller pr. mail: optag@zealand.dk

Niveau Erhvervsakademi (EAK)
Varighed2 år
ECTS point120
SprogDansk
Studiestart September
Februar
Steder Maglegårdsvej 2, 4000 Roskilde
Opret PDF-brochure - du kan lægge flere sider til undervejs
Tilføj til PDF-brochure
Slet din PDF-brochure
Dette vil slette hele din PDF-brochure...

Markedsføringsøkonom

Hvordan er det at være Markedsføringsøkonom?

Hør Kristinas historie

Hvad indeholder uddannelsen?

Lær mere om uddannelsen

Uddannelsens indhold

Omsæt din teori til praksis
I løbet af din uddannelse lærer du en masse nyt, som du kan gøre nytte af som Markedsføringsøkonom. Du lærer teori, og du får lov til at prøve det af i praksis fx gennem cases, hvor virksomheder kommer og vender problemstillinger fra virkeligheden. Vores undervisere har erfaringer med fra forskellige brancher. Og at de er nogle ægte ildsjæle, som ud over samarbejde med virksomheder, også lader dig eksperimentere og arbejde kreativt i forskellige labs f.eks. Fablab, Dimselab og Makerspace, hvor du kan udvikle prototyper, 3D-print og tryk.
Du skal også i praktik i løbet af din uddannelse, og her får du rig lejlighed for at trykteste din viden og færdigheder i praksis.
Drømmer du om at starte din egen virksomhed, har vi også Start-Up Zone, der er et innovations- og inkubatormiljø for studerende, som ønsker sparring på opstart og forretningside.

Hvis du så i øvrigt får lyst til at lære mere, så skal du vide, at du med en Markedsføringsøkonom kan lægge en overbygning på f.eks. en Top Up Bachelor i form af International Handel og Markedsføring, Innovation og Entrepreneurship eller Digital Konceptudvikling. På den måde får du papir på en professionsbachelor – og du åbner nye veje såvel i uddannelse som i karriere.

Sådan foregår undervisningen
Markedsføringsøkonom som Blended Learning er en fleksibel studieform – og du skal forvente, at 80 pct. af din undervisning er online, mens de resterende 20 pct. er med tilstedeværelse placeret uden for normal arbejdstid. Indholdet og niveauet i din uddannelse svarer til den almindelige Markedsføringsøkonom med 100 pct. fysisk fremmøde Da din uddannelse er tilrettelagt som Blended Learning, så skal du være opmærksom på, at det kræver noget ekstra af dig i løbet af din uddannelse – og der er også krav til dit udstyr, så du kan deltage virtuelt. Du skal desuden deltage aktivt i undervisning, gruppearbejde og forberedelse.
Læs mere detaljeret om, hvad du kan forvente om formen, deltagelse og hvad, der forekommer af fysiske mødeaktiviteter i punktet nedenfor.

På uddannelsen skal du igennem faste fagområder, som gør dig til en god Markedsføringsøkonom. Dit fundament bygges af massiv viden om markedsføring og salg – herunder analyse og vurdering af en virksomheds strategiske situation – forhold til kunder, konkurrenter, trends og markeder.
Du opnår desuden virksomhedsforståelse og indsigt i økonomi, om udvikling af en virksomheds organisation og dens forsyningskæde. Undervejs er der tilbud om studieture med selvbetaling. Tager du med, så får du værdifuld indsigt i kulturforskelle, interkulturel kommunikation, viden om at drive virksomhed i udlandet og mulighed for at netværke med andre studerende på Markedsføringsøkonom. I din afsluttende hovedopgave anvender du alt det, som du har lært på uddannelsen – og typisk skrives opgaven for den virksomhed, du har været i praktik i.

Markedsføringsøkonom som Blended Learning er en blanding af fysisk fremmøde, online undervisning og selvstudie. Uddannelsen er normeret til fuld tid – ligesom vores fremmøde hold – men undervisningen er blot tilrettelagt mere fleksibelt for dig. For at komme igennem uddannelsen kræver det en selvstændig og aktiv deltagelse fra din side i undervisning, gruppearbejde og forberedelse.

Fysisk undervisning: Du forventes at møde op til fysisk undervisning på fem lørdage per semester i tidsrummet kl. ca. 9-16. Undervisningen foregår på Maglegårdsvej 2 i Roskilde.

Online realtime sessions: Online sessions følger du hjemmefra. Her er vores underviser til stede på en platform –og det foregår typisk mandag-torsdag ml. kl. 16-20. Nogle uger mandag og tirsdag, andre uger onsdag og torsdag, og andre uger alle fire dage afhængigt af semesteret og de enkelte fagindhold. Online sessions varer som regel 1-2 timer. De bliver optaget, hvis uheldet er ude og du ikke har mulighed for at deltage på det tidspunkt, hvor onlineundervisningen foregår. Nogle af sessionerne er fælles, mens andre kan være gruppesessions. Bemærk venligst, at gruppesessions og individuelle sessions ikke optages.

Online undervisningsmateriale: Du får adgang til videoer, powerpoint-præsentationer med speak-over og lignende, som du selv kan bestemme, hvornår du vil se.
Gruppearbejde: Der vil være en del gruppearbejde på et Blended Learning-hold. Noget af det foregår på de fem lørdage med fremmøde; resten foregår online efter de aftaler man laver indbyrdes i gruppen.

Sparring med underviserne: Der er god mulighed for sparring med underviserne online, både som hold, som gruppe og individuelt, netop fordi man ikke ser hinanden på samme måde som på de ordinære hold.

Selvstudie: En stor del af Blended Learning-tilrettelagt studie kræver selvstudie – det gælder læsning af pensum, aktiv deltagelse i gruppearbejde, opgaveskrivning, vejledning osv.

Fysiske eksamener: Ligesom på vores øvrige uddannelser foregår eksamen fysisk. Du skal altså møde op til eksamen på Maglegårdsvej i Roskilde, med mindre eksamen er en hjemmeopgave.

 

Adgangskrav

Følgende giver adgang til uddannelsen:

  • Gymnasial uddannelse (STX, HHX, HTX, HF) med matematik eller virksomhedsøkonomi på B-niveau og engelsk på C-niveau
  • Fuldført erhvervsuddannelse med en normeret varighed på 3 år eller mere med engelsk C og enten matematik B eller virksomhedsøkonomi B
  • En anden tilsvarende uddannelse eller erhvervserfaring, der kan give merit (kontakt studievejlederen for at høre nærmere om dine muligheder).

Specifikke adgangskrav:

  • Engelsk på C-niveau og enten matematik eller virksomhedsøkonomi på B-niveau

Bemærk!
Hvis du har et udenlandsk adgangsgrundlag skal du dokumentere, at du har bestået Studieprøven og alle dens delelementer, for at kunne blive optaget på dansksprogede uddannelser på Zealand. Såfremt du på anden måde kan dokumenter dansk på et tilsvarende niveau som ovennævnte, kan du bede om en individuel vurdering.

Hvis du er fra et andet nordisk land og dansk, norsk eller svensk indgik i din adgangsgivende eksamen, skal du normalt ikke tage en danskprøve.

Studieordning
Praktik

Alle fuldtidsuddannelser på Zealand indeholder en obligatorisk praktikperiode på mellem 10 og 40 uger.

Praktikperiodens varighed og placering varierer afhængigt af uddannelsen, men som hovedregel ligger praktikken på det sidste semester af uddannelsen, og bliver efterfulgt af dit afsluttende projekt.

Læs mere

SU

Når du læser på en videregående fuldtidsuddannelse hos Zealand, kan du søge om SU.

Læs mere om SU her

Tranportrabat

Studerende på videregående uddannelser (som er godkendt til SU) kan få rabat på abonnementskort til bus og tog i Danmark.

Læs mere om transportrabat her

Zealand

Cookie-indstillinger

Zealand og tredjeparter bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse af zealand.dk samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies ved at klikke på knapperne herunder. Når du klikker ‘Accepter alle’, accepterer du vores brug af cookies og Zealands privatlivspolitik. Du kan ændre eller trække din accept tilbage ved at klikke på ‘Cookieindstillinger’ i bunden af siden. Læs mere om cookies i vores cookiepolitik

Tilbage

Cookie-indstillinger

Hvis du ikke ønsker, at vores samarbejdspartnere behandler dine persondata og anvender dem på tværs af internettet, kan du fravælge det her.

Formål