Markedsføringsøkonom er en spændende og praksisorienteret uddannelse, der forbereder dig på en karriere inden for marketing, salg og forretningsudvikling. Uddannelsen kombinerer teoretisk viden med praktiske færdigheder for at ruste dig til at håndtere de komplekse udfordringer inden for markedsføringens verden. Vi har især fokus på digital markedsføring, Artificial Intelligence (AI) og bæredygtighed.
Om uddannelsen
For digital markedsføring kan bruges til en lang række formål og aktiviteter inden markedsføring og salg. Med indsigt i brugeradfærd, markeder, målgrupper, produkter og viden om, hvordan du sælger bedst muligt, bliver du en kompetent medspiller i virksomheden. Du har indblik i alle relevante faktorer, når en virksomhed vil markedsføre sine produkter eller serviceydelser – fra strategi til eksekvering. Du kommer til at lære om digital markedsføring, sociale medier, content marketing, SEO og influencer markedsføring. Det betyder også, at du lærer om brand awareness, lead generering, salgsfremmende aktiviteter, kundetilfredshed- og engagement, markedsundersøgelser og feedback, segmentering og målretning, opbygning af tillid og optimering af kunderejsen. Det sker både med teori og i praksis, hvor vi træner dig i at lave hjemmesider, blogs, professionelle videoer, podcasts, online adds, e-mail markedsføring og meget mere, inden du kommer i praktik.
Uddannelsen bliver hele tiden ajourført, så den følger tidens trends og erhvervslivets behov, og du bliver klædt på til at varetage et job i en dybt foranderlig verden. Målet er, at du kan gøre en forskel for den virksomhed, som du arbejder for. Du får desuden viden, værktøjer og kompetencer til at kommunikere og indgå i relationer med kunder, konkurrenter og samarbejdspartnere. Vi holder øje med de nye trends i erhvervslivet, og underviser derfor også i Generativ AI indenfor tekster, prompting, billeder og video, for AI og kunstig intelligens stormer frem og anvendelsesmulighederne indenfor Automatiseret AI, Personaliseret AI og Generativ AI er mange. Hertil kommer også de etiske og juridiske overvejelser samt udvikling af AI-marketingstrategier.
Et andet nøgleord for uddannelsen er bæredygtighed, som er blevet stadig vigtigere i lyset af globale udfordringer som klimaforandringer, ressourceknaphed og social ulighed. Virksomheder, der formår at integrere bæredygtighed i deres forretningsstrategi, kan opnå konkurrencefordele samt styrke deres omdømme ved at bidrage positivt til samfundet og miljøet. I undervisningen fokuserer vi på hvordan den enkelte virksomhed på strategisk niveau implementerer de mange lovkrav og regler i den daglige drift.
Hvad kan du blive som Markedsføringsøkonom
Uddannelsen til Markedsføringsøkonom er designet til at give dig en alsidig og et eftertragtet sæt af færdigheder og kompetencer, der kan tilpasses forskellige brancher og virksomhedstyper. Din evne til at kombinere teoretisk viden med praktisk erfaring gør dig attraktiv på arbejdsmarkedet og åbner døre for spændende karrieremuligheder. Uddannelsen giver dig kompetencer til at arbejde med en virksomheds digitale salg, markedsføring og kommunikation fra A til Z. Du bliver i stand til at udvikle virksomhedens strategi for markedsføringen, planlægge og udføre kampagner online, offline og outdoor – udvælge de relevante placeringer og kanaler f.eks. sociale medier, trykte medier, tv, radio samt optimere søgemaskiner og udføre landing pages på hjemmesider.
Som færdiguddannet har du jobmuligheder i såvel danske som internationale virksomheder f.eks. i egenskab af marketingkoordinator, digital marketing specialist, SoMe-manager, online marketing specialist, content creator, marketingsassistent, informationsmedarbejder, reklamekonsulent eller markedsføringskonsulent. Efterspørgslen på dig og dine kompetencer kommer på tværs af brancher og i virksomheder af alle størrelser. Med andre ord: Du har masser af mulighed for kreativ udfoldelse!
Læs videre på en Top-Up Bachelor
Zealand: Digital konceptudvikling, International Handel og Markedsføring, Innovation og Entrepreneurship
KEA: Design & Business, Digital konceptudvikling
CPH Business: Dataanalyse, E-handel, Innovation og Entrepreneurship, International Hospitality Management, International Handel og Markedsføring og Sportsmanagement