Arbejdsmiljøkoordinator
Skal du være arbejdsmiljøkoordinator?
Formålet med den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer af sikkerheds- og sundhedsarbejdet inden for bygge- og anlægsområdet er at styrke det forebyggende arbejdsmiljøarbejde.
Koordinatoruddannelsen henvender sig til
Medarbejdere inden for bygge- og anlægsbranchen, der på bygherrens vegne skal koordinere sikkerheds- og sundhedsarbejdet på byggepladsen:
- Bygningskonstruktører
- Ingeniører
- Arkitekter
- Ansatte i entreprenørvirksomhed – ejere, ledere, håndværkere
- Andre medarbejdere med sagkyndig viden om bygge- og anlægsområdet
Uddannelsens overordnede indhold
Sikre at koordinatorerne erhverver sig fornøden viden om arbejdsmiljø (AM) og om relevante metoder.
Medvirke til at AM-arbejdet foregår på en systematisk måde ved hjælp af digitale værktøjer.
Deltagerne skal kunne styrke det forebyggende arbejdsmiljøarbejde på bygge- og anlægspladser. Deltagerne skal kunne varetage sikkerheds- og sundhedsmæssige opgaver herunder at videreformidle og opstille relevante krav til den enkelte opgave og situation.
Værd at vide
Byggebranchen er i rivende udvikling, og det stiller hele tiden nye krav til arbejdsmiljø, arbejdsgange, samarbejde og sikkerhed på byggepladsen.
Er du blevet udpeget til at varetage funktionen som arbejdsmiljøkoordinator, så kan du tage uddannelsen hos os.
Uddannelsen tager samlet 5 dage, og derefter har du kompetencerne til at varetage arbejdsmiljøarbejdet både under projekteringen og byggeprocessen.
Uddannelsen giver dig det nødvendige kendskab til regler, arbejdsgange, beslutningsprocesser, værktøjer og kommunikationsmetoder til at sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø.
Opgaverne omfatter bla. følgende:
- Aftalen med bygherren
- Samarbejdet med projekteringsledelsen
- Projektgrundlaget
- Deltagelse i kortlægning og vurdering af arbejdsmiljø
- Dokumentation af arbejdsmiljøovervejelser
- Udarbejdelse af plan og journal for sikkerhed og sundhed
- Overdragelse til og fra arbejdsmiljøkoordinator
- Samarbejde på byggepladsen
- Tilstedeværelse og tilsyn
- Ajourføring af plan og journal for sikkerhed og sundhed
- Håndtering af hændelser om brud på sikkerheden
Særligt for store byggepladser indeholder arbejdet også opstartsmøder, sikkerhedsmøder og sikkerhedsrunderinger.
Det er nødvendigt at udpege en arbejdsmiljøkoordinator under projekteringen og dels under byggeprocessen. Bygherren skal have udpeget sin arbejdsmiljøkoordinator for projekteringen af et bygge- eller anlægsprojekt senest, når projekteringen starter.
Bygherren skal også udpege en arbejdsmiljøkoordinator til at varetage opgaver under udførelsen af et bygge- eller anlægsprojekt. Vedkommende skal senest være udpeget, når byggepladsen etableres.
Uddannelsen dag for dag
Dag 1
- Du får en grundig introduktion til, hvad man som koordinator kan forvente af en bygherre
- Du bliver introduceret til det grundlag, du har til at udfylde rollen som koordinator i henhold til bygherres pligter
- Lære om byggeriets aktører samt deres roller og pligter i henhold til reglerne
- Identificere og handle på konflikter med relevante pædagogiske hjælpemidler
Dag 2
- Forstå øvrige AM-aktørers roller og opgaver, så der sikres et konstruktivt samarbejde
- Belyse forskellen på projekterings- og byggefasen ift. AM-indsats og samarbejde
- Belyse koordinatorens forskellige roller (P) kontra (B)
- Koordinators rolle (P) i forhold til projekteringens opbygning og faser
- Indblik i koordinatorens (B) hverdag, opstartsmøder, byggemøder, SI-møder
- Indblik i behovet for dokumentation af AM-indsats og egnede metoder dertil
Dag 3
- Metoder til systematisk og effektivt forebyggende arbejde i fællesområderne
- Metoder til at planlægge, gennemføre og følge op på opstartsmøder og SI-møder
- Udarbejde egne dagsordner samt SI-journaler
- Udarbejde, gennemføre og vedligeholde PSS
- Drøfte metoder for rundering samt instruktion/sanktion ved fejl/risici
- Risikoanalyse ved hjælp af tjekskemaer og indikatorer
Dag 4
- Gennemgang af hjemmeopgave
- Viden om det psykiske arbejdsmiljø
- Værktøjer til ledelse og konflikthåndtering
- Samarbejde, god tone og trivsel på arbejdspladsen
Dag 5
- Værktøjer til at sikre, at aftaler og beslutninger vedr. AM bliver overholdt
- Koordinators rolle og opgaver ved afgrænsning af byggeplads
- Branchens kultur, holdninger på byggepladsen og håndtering af disse
- Regler for håndteringen af byggepladsens tekniske foranstaltninger
- Evaluering
Tilmelding
Emnefelt: Hvilket kursus der tilmeldes til (SKAL SKRIVES)
Oplys: Navn, E-mail, tlf., Fødselsdato/CPR.nr
Betalingsoplysninger:
Send mail med ovennævnte oplysninger til sikker mail: efteruddannelse@zealand.dk
Praktiske oplysninger
Titel: Arbejdsmiljøkoordinator
Datoer (Hold 1) (2021): 6/1, 7/1, 8/1, 18/1, 19/1
Datoer (Hold 2) (2020): 2/11, 5/11, 9/11, 16/11, 19/11
Varighed: 37 timer fordelt på 5 dage
Undervisere (Hold 1) (2021):
Margit Østerby (6/1, 7/1, 8/1)
Michelle Hein Pedersen (18/1, 19/1)
Sted: Femøvej 3, Næstved
Pris inkl. forplejning: kr. 6.500
Alle deltagere, der har gennemført, får et kursusbevis
Kontakt
Pia Jensen
Kursussekretær
Næstved
50762652
PiJe@zealand.dk
Næstved