Sjællands Erhvervsakademi
EN DK

Kvalitetsoptimering - Service Management

Gennem faget opnår du evner og færdigheder til at forstå teorien og det praktiske arbejde bag udvikling af kvalitetskoncepter og i anvendelse af værktøjer i kvalitetsoptimeringsprojekter.

ECTS
10 point
Niveau
Akademi
Del af uddannelsen
Tilføj kursus til din listeKurset tilføjet til din liste

Introduktion

Gennem faget Kvalitetsoptimering sætter vi fokus på, hvordan processer optimeres og styrkes. I relation til uddannelsen i Service Management er det værdifulde kompetencer at få med, for ved at kunne vurdere processer ud fra en kvalitetsoptik kan du sammen med dine kollegaer skærpe de interne processer og blive bevidst om udfordringer og svagheder. I sidste ende kommer det jeres kunder til gode, idet de vil opleve større sammenhæng i services og få en bedre oplevelse. I faget bliver du introduceret til Six Sigma, Lean og øvrige kvalitetsoptimeringsværktøjer. Der er metoder, som virksomheder har stor succes med, når de optimerer deres forretning f.eks. i processer i produktion, i kortlægning af data, materialer, råstoffer eller hvad der ellers udgør kerneforretningen i din virksomhed.

Kompetencer
  • Forretningsprocesser
  • Kvalitet
  • Kvalitetskontrol
  • Kvalitetsoptimering
  • Kvalitetsstyring
  • Kvalitetstestning
  • Optimeringsprocesser
  • Proces
  • Procesoptimering
  • Processtyring
  • Produktionsprocesser

Du får viden om

På Kvalitetsoptimering går vi tæt på f.eks. optimeringsværktøjet Lean og på DMAIC processen, som omfatter nedslagene i form af Define, Measure, Analyze, Improve og Control.
Du lærer også anvendelse om af VSM – en slags ”værdistrømsmapping”, som dækker over en kortlægning af f.eks. materialer, informationer eller andet, som kommer til eller bruges i en virksomhed.
Vi kommer også rundt om PDSA-cirklen, som er en systematisk forbedringsmodel, man bruger til at udvikle, afprøve, implementere og tilpasse forandringer i virksomhedens daglige arbejde.

Kompetencer og udbytte

Med indsigt i en række forskellige værktøjer kan du bidrage til at effektivisere din virksomheds processer. Ved at reducere spild i værdiflowet, så sparer du ressourcer og strømlinjer oplevelsen af virksomhedens services. Samtidig frigør det tid og rum til f.eks. til nyudvikling.

Samlet set vil viden og færdigheder, som du får adgang til fra Kvalitetsoptimering stille jer bedre i konkurrencen med andre. Du opnår teoretisk indsigt og viden bag om modellerne, og du lærer det praktiske arbejde med metoderne, så du kan gå hands-on til værks hjemme i din virksomhed.

Har du spørgsmål eller brug for hjælp?

Allan Bjeld

30367890

Zealand

Cookie-indstillinger

Zealand og tredjeparter bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse af zealand.dk samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies ved at klikke på knapperne herunder. Når du klikker ‘Accepter alle’, accepterer du vores brug af cookies og Zealands privatlivspolitik. Du kan ændre eller trække din accept tilbage ved at klikke på ‘Cookieindstillinger’ i bunden af siden. Læs mere om cookies i vores cookiepolitik

Tilbage

Cookie-indstillinger

Hvis du ikke ønsker, at vores samarbejdspartnere behandler dine persondata og anvender dem på tværs af internettet, kan du fravælge det her.

Formål