Sjællands Erhvervsakademi
EN DK

Forretningsforståelse

Med faget Forretningsforståelse får du en solid forståelse for virksomheders interne og eksterne forhold, økonomi, drift og potentialer for udvikling.

ECTS
10 point
Niveau
Diplom
Del af uddannelsen
Tilføj kursus til din listeKurset tilføjet til din liste

Introduktion

Faget forretningsforståelse giver dig overblikket over forretningen og værktøjerne til at forbedre den med. Med en meget visuel og casebaseret undervisning, og med udgangspunkt i din hverdag, får du værktøjerne til at danne dig overblikket og forståelsen – hurtigt, effektivt og meget praksisnært. Vi ser på strategi og modeller med friske øjne samtidigt med, at vi anvender kendte metoder.

Du får viden om

Faget Forretningsforståelse udgør det ene af to obligatoriske fag på Den Merkantile Diplomuddannelse. Gennem forløbet opnår du teoretisk viden og forståelse for udviklingsorienterede metoder og modeller, og du lærer at anvende de relevante metoder til analyse af virksomhedens omgivelser, konkurrencemæssige forhold, målgruppe, ressourcer og kompetencer. Du får også indsigt i værktøjer til analyse og vurdering af den eksisterende strategi i virksomheden.

Du opnår desuden evnen til at overskue en virksomheds interne og eksterne forhold, herunder at vurdere virksomhedens økonomiske situation og nøgletal. Du får praktiske færdigheder til f.eks. at vurdere og vælge relevante løsningsmodeller i forhold til virksomhedens strategiske situation. Du lærer også at arbejde med en virksomheds værditilbud til kunden, med segmentering og kanalvalg. Du lærer ydermere at udvikle forretningsmodeller og udarbejde økonomisk performanceanalyse til virksomhedens strategi, forretningsgrundlag, omkostninger og prisstruktur. Og du lærer at formidle de faglige problemstillinger, løsninger og resultater til de rette samarbejdspartnere og interessenter.

Kompetencer og udbytte

Gennem faget Forretningsforståelse får du lagt en god base til arbejdet i den merkantile verden. Du lærer at kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejdsmæssige forhold. Du lærer værktøjer til fagligt og tværfagligt samarbejde og til at kunne påtage dig et professionelt og etisk ansvar i forhold til virksomhedens forretningsmodeller, strategi og økonomiske situation. Du lærer at kunne udvikle din egen praksis, når det gælder analyse, vurdering og refleksion over virksomhedens forretningsmodel og strategi. Du har værktøjskassen i orden og kan arbejde med omverdensanalyse, konkurrentanalyse, forretningsmodeller, strategivalg og analyse af virksomhedens økonomiske nøgletal med effektfulde resultater til følge.

Zealand

Cookie-indstillinger

Zealand og tredjeparter bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse af zealand.dk samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies ved at klikke på knapperne herunder. Når du klikker ‘Accepter alle’, accepterer du vores brug af cookies og Zealands privatlivspolitik. Du kan ændre eller trække din accept tilbage ved at klikke på ‘Cookieindstillinger’ i bunden af siden. Læs mere om cookies i vores cookiepolitik

Tilbage

Cookie-indstillinger

Hvis du ikke ønsker, at vores samarbejdspartnere behandler dine persondata og anvender dem på tværs af internettet, kan du fravælge det her.

Formål