Sjællands Erhvervsakademi
EN DK

Bæredygtig ledelse gennem tidsrejser

Anja Valhøj er planchef i Vordingborg og for hende er bæredygtig ledelse, at hendes lederskab fører til højere trivsel og bedre samarbejde mellem kommunens afdelinger. Og det har hun opnået gennem en anderledes måde at gå til opgaven på: Ved at foretage en ’tidsrejse’ til det fælles mål. Det har skabt mere arbejdsglæde og skal bidrage til at få folk ud af siloerne.

– ”Jeg er i gang med den samlede diplomuddannelse i ledelse på Zealand, og modulet ’Ledelse og bæredygtighed’ er en del af uddannelsen, som jeg har taget over godt tre år, sideløbende med mit arbejde. Især det modul har været helt tæt integreret med min dagligdag som leder: Den case, som har været omdrejningspunktet for alle de metoder, vi har lært, har været en aktuel case fra vores job. Så der har været bygget en hel fast bro mellem de ugentlige timer på diplomstudiet og ledelsesindsatsen på jobbet.

Siloer kan nedbrydes til gavn for trivsel og samarbejde
– ”Siloen er død – Ingen medarbejder eller afdeling kan stå alene i den komplekse virkelighed, vi arbejder i. Nye tider kræver nye metoder. Vi tror, vi kan løse problemer gennem traditionelle metoder, men vi går bare i ring i stedet for at komme fremad i samlet flok. Der skal andre typer ledelse og tilgange til opgaven på bordet. Jeg har ud af de mange nye metoder, jeg lærte at anvende på modulet, anvendt såkaldt ’Back-casting’, som et redskab, hvor vi i fællesskab i min afdeling og mellem afdelinger foretog en mental tidsrejse til det fælles mål: – ”Metoden er egentlig meget enkel. Ofte skaber det mere positiv energi at tale om en ønsket fremtid og det, der bringer os derhen end at tale om de problemer og udfordringer, vi måske står i til halsen. Derfor starter vi med at forestille os fremtiden, hvor vi er i mål og er lykkedes med at arbejde godt sammen om vores opgaver. Den ønskede fremtid er realiseret.”

Hvordan nåede vi målet?
Anja Valhøj supplerer: -”Vi har overvundet de forhindringer, vi mødte undervejs. Hvordan ser den fremtid ud? Herefter handler det om at skabe hukommelse om hvad det var, vi gjorde, for at håndtere udfordringerne og overvandt forhindringerne. Vi anvender sproget ved at tale om fremtiden som var den nutiden, som et redskab til at forestille os hvordan det vil være, når vi er lykkedes, for på den måde at frigøre os fra den nuværende fortælling om virkeligheden, og så husker vi ’tilbage’ ved at spørge til handlinger og udfordringer i datid,” forklarer Anja Valhøj.

Det var en stærk fælles visualisering, der fik alle til at tænke ud af boksen og se deres roller og ansvar på en ny måde – og det gav pote. I dag er der bedre samarbejde på tværs af de afdelinger, jeg har anvendt metoden med – og trivslen og glæden ved arbejdet er højere end før. For mig er bæredygtig ledelse netop, at jeg kan bidrage til bedre løsninger og en fælles oplevelse af at bidrage til det fælles og samtidig øge trivslen gennem mit lederskab,” konkluderer Anja Valhøj.

Tæt på målet – en hel diplomuddannelse
– ”Nu mangler jeg kun mit afgangsprojekt, så står der Diplomuddannelse i ledelse på mit cv – men det er ikke så meget den titel, jeg er glad for – det er alle de direkte anvendelige værktøjer, jeg har med mig i rygsækken som leder hver dag – og så det faglige netværk, jeg har sparret med på uddannelsen,” slutter Anja Valhøj.

Nysgerrig? – Så læs mere og tilmeld dig modulet Ledelse og bæredygtighed her

Zealand

Cookie-indstillinger

Zealand og tredjeparter bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse af zealand.dk samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies ved at klikke på knapperne herunder. Når du klikker ‘Accepter alle’, accepterer du vores brug af cookies og Zealands privatlivspolitik. Du kan ændre eller trække din accept tilbage ved at klikke på ‘Cookieindstillinger’ i bunden af siden. Læs mere om cookies i vores cookiepolitik

Tilbage

Cookie-indstillinger

Hvis du ikke ønsker, at vores samarbejdspartnere behandler dine persondata og anvender dem på tværs af internettet, kan du fravælge det her.

Formål