Sjællands Erhvervsakademi

Årets forskningspris: Bankrådgiveren i centrum

Forskningsprojekt fra Zealand om bankrådgiverens rolle vinder Danske Erhvervsakademiers forskningspris 2020. Forskernes undersøgelse viser, at bankrådgiveren i dag er en loyal ambassadør for kunden, selv om forventningen om salg er højt. Teknologisk udvikling og stigende regulering i banksektoren lægger pres på bankrådgiverens relation til kunden. Forskningsprojektet viser, at det er rollen som kundens ambassadør, der motiverer i jobbet.

Til daglig underviser lektorerne Klaus Hornebo Jensen og Jørn C. Nielsen de finansøkonom-studerende på Zealands afdeling i Næstved. Men igennem godt to år har de sideløbende forsket i, hvordan bankrådgiverens rolle formes af den finansielle verdens hastige forandring, og prisvinderne siger samstemmende:

-”Ny lovgivning og regulering af banksektoren indføres med så høj en hastighed, at bankens it-systemer ofte ikke kan følge med. Det er en ekstra belastning for bankrådgiveren, der skal stå på mål for de nye forretningsgange og samtidig bevare et tillidsfuldt forhold mellem kunde og pengeinstitut. Bankrådgiveren er ofte det sidste led i kæden af forandringer og det lægger pres på. Oven i, kan der ofte opstå en personlig belastning for medarbejderne i, at de føler de skal stå på mål for de dårlige historier om fx hvidvask i Estland, selv om de er bankrådgivere for privatkunder i en filial på Sjælland.”

Rådgivning af kunden kommer altid forrest
-”Det er lidt af et krydspres, bankrådgiveren skal agere i. Den finansielle verden har igennem en årrække været præget at store forandringer. Bankrådgiverne i vores undersøgelse pointerer det vigtige i at have en inddragende leder, så de føler sig involveret og klædt på i processen. Det er ikke kun vejledning i ny it og jura, de har brug for, men en leder, der også har tid til den løbende dialog om udvikling og opbygning af gode kunderelationer. Motivationen for bankrådgiveren ligger nemlig i det relationelle forhold til kunderne,” pointerer Jørn C. Nielsen.

-”Vi har trykprøvet, hvad der kommer først i både prioritering og adfærd; salg eller rådgivning – og her er det entydigt, at bankrådgiveren har fokus på, at rådgivningen altid kommer først, selv om forventningspresset til salg er stort. Så vi kan tydeligt se i vores kvalitative analyse af interview med ledere, mellemledere og rådgivere i de sjællandske banker, at bankrådgiveren er det vigtigste bindeled i tillidsforholdet mellem pengeinstitut og kunde. Vi håber selvfølgelig, at projektets indsigter kan føre til mere fokus på at sikre bankrådgiverne gode forhold og dermed en endnu bedre kunderådgivning samt øget tillid til banksektoren,” uddyber Klaus Hornebo Jensen.

Forskning til gavn for studerende og virksomheder
Normalt er man mest vant til forskning på universiteterne, men andre videregående uddannelsesinstitutioner bedriver skam også forskning:
-”Først og fremmest er vi her på Zealand stolte over prisen, der i den grad kaster spotlyset på den anvendte forskning, vi bedriver i erhvervsakademierne og at vi finder ny viden, som er til gavn for både vores studerende og de brancher, de skal ud at arbejde i. Faktisk er der allerede nu studerende på vores finansøkonomuddannelse, der anvender projektet som kilde og videngrundlag i deres opgaver – og det er jo det, der er hele ideen med anvendt forskning hos os,” pointerer rektor for Zealand, Ulla Skaarup.

Det skal give mening for de lokale virksomheder
-”Erhvervsakademiernes forskningspris gik til projektet om bankrådgiverens position, netop fordi det er et projekt, der i tæt samarbejde med branchens virksomheder og andre videregående uddannelsesinstitutioner på tværs, kommer frem til ny viden, som kan anvendes i praksis i de selvsamme virksomheder. Der skal gå en stor tak ud til de lokale sjællandske banker, der alle har bidraget med tid og interesse i undersøgelsen. Vi kunne ikke have ønsket os bedre samarbejdspartnere end Sparekassen Sjælland, Sydbank og Møns Bank, og en stor tak går også til vores hjælpsomme kollegaer i den videregående uddannelsesverden, RUC og CBS,” siger Zealands forsknings- og udviklingschef, Jens Lautrup Nørgaard.

FOTOS: Rektor for Zealand, Ulla Skaarup og Zealands forsknings- og udviklingschef Jens Lautrup Nørgaard Danske Erhvervsakademiers forskningspris til Klaus Hornebo Jensen og Jørn C. Nielsen, begge lektorer på Zealands videregående uddannelse Finansøkonom, hvis dimittender typisk får en karriere inden for banker, forsikring, ejendomsmægling og andre finansielt orienterede brancher. Man kan tage uddannelsen på Zealands afdeling i Næstved og uddannelsesstation i Holbæk.

Om prismodtagerne
Klaus Hornebo Jensen
Lektor på Zealand – Sjællands Erhvervsakademi
Cand. Jur., ejendomsmægler, valuar.

Jørn C. Nielsen
Lektor på Zealand – Sjællands Erhvervsakademi
Videregående finansiel uddannelse

Zealand

Cookie-indstillinger

Vi bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse af zealand.dk. Når du klikker ‘OK’, accepterer du vores brug af cookies og Zealand’s privatlivspolitik.

Ved at klikke ‘OK’ accepterer du samtidig, at vores annoncører kan behandle dine data til at målrette annoncer til dig. Du kan trække din accept tilbage ved at klikke på ‘Annonce-indstillinger’ i bunden af siden.

Tilbage

Cookie-indstillinger

Hvis du ikke ønsker, at vores samarbejdspartnere behandler dine persondata og anvender dem på tværs af internettet, kan du fravælge det her.

Formål