Sjællands Erhvervsakademi
EN DK

Markedsføringsøkonom

Markedsføringsøkonom er en spændende og praksisorienteret uddannelse, der forbereder dig på en karriere inden for marketing, salg og forretningsudvikling. Uddannelsen kombinerer teoretisk viden med praktiske færdigheder for at ruste dig til at håndtere de komplekse udfordringer inden for markedsføringens verden. Vi har især fokus på digital markedsføring, Artificial Intelligence (AI) og bæredygtighed.

Om uddannelsen

For digital markedsføring kan bruges til en lang række formål og aktiviteter inden markedsføring og salg. Med indsigt i brugeradfærd, markeder, målgrupper, produkter og viden om, hvordan du sælger bedst muligt, bliver du en kompetent medspiller i virksomheden. Du har indblik i alle relevante faktorer, når en virksomhed vil markedsføre sine produkter eller serviceydelser – fra strategi til eksekvering. Du kommer til at lære om digital markedsføring, sociale medier, content marketing, SEO og influencer markedsføring. Det betyder også, at du lærer om brand awareness, lead generering, salgsfremmende aktiviteter, kundetilfredshed- og engagement, markedsundersøgelser og feedback, segmentering og målretning, opbygning af tillid og optimering af kunderejsen. Det sker både med teori og i praksis, hvor vi træner dig i at lave hjemmesider, blogs, professionelle videoer, podcasts, online adds, e-mail markedsføring og meget mere, inden du kommer i praktik.

Uddannelsen bliver hele tiden ajourført, så den følger tidens trends og erhvervslivets behov, og du bliver klædt på til at varetage et job i en dybt foranderlig verden. Målet er, at du kan gøre en forskel for den virksomhed, som du arbejder for. Du får desuden viden, værktøjer og kompetencer til at kommunikere og indgå i relationer med kunder, konkurrenter og samarbejdspartnere. Vi holder øje med de nye trends i erhvervslivet, og underviser derfor også i Generativ AI indenfor tekster, prompting, billeder og video, for AI og kunstig intelligens stormer frem og anvendelsesmulighederne indenfor Automatiseret AI, Personaliseret AI og Generativ AI er mange. Hertil kommer også de etiske og juridiske overvejelser samt udvikling af AI-marketingstrategier.

Et andet nøgleord for uddannelsen er bæredygtighed, som er blevet stadig vigtigere i lyset af globale udfordringer som klimaforandringer, ressourceknaphed og social ulighed. Virksomheder, der formår at integrere bæredygtighed i deres forretningsstrategi, kan opnå konkurrencefordele samt styrke deres omdømme ved at bidrage positivt til samfundet og miljøet. I undervisningen fokuserer vi på hvordan den enkelte virksomhed på strategisk niveau implementerer de mange lovkrav og regler i den daglige drift.

Hvad kan du blive som Markedsføringsøkonom

Uddannelsen til Markedsføringsøkonom er designet til at give dig en alsidig og et eftertragtet sæt af færdigheder og kompetencer, der kan tilpasses forskellige brancher og virksomhedstyper. Din evne til at kombinere teoretisk viden med praktisk erfaring gør dig attraktiv på arbejdsmarkedet og åbner døre for spændende karrieremuligheder. Uddannelsen giver dig kompetencer til at arbejde med en virksomheds digitale salg, markedsføring og kommunikation fra A til Z. Du bliver i stand til at udvikle virksomhedens strategi for markedsføringen, planlægge og udføre kampagner online, offline og outdoor – udvælge de relevante placeringer og kanaler f.eks. sociale medier, trykte medier, tv, radio samt optimere søgemaskiner og udføre landing pages på hjemmesider.

Som færdiguddannet har du jobmuligheder i såvel danske som internationale virksomheder f.eks. i egenskab af marketingkoordinator, digital marketing specialist, SoMe-manager, online marketing specialist, content creator, marketingsassistent, informationsmedarbejder, reklamekonsulent eller markedsføringskonsulent. Efterspørgslen på dig og dine kompetencer kommer på tværs af brancher og i virksomheder af alle størrelser. Med andre ord: Du har masser af mulighed for kreativ udfoldelse!

Læs videre på en Top-Up Bachelor

Zealand: Digital konceptudvikling, International Handel og Markedsføring, Innovation og Entrepreneurship

KEA: Design & Business, Digital konceptudvikling

CPH Business: Dataanalyse, E-handel, Innovation og Entrepreneurship, International Hospitality Management, International Handel og Markedsføring og Sportsmanagement

Få job som:
  • Marketingkoordinator
  • SoMe-manager
  • Online Marketing Specialist
  • Content specialist
  • Copywriter
  • Content Creator
  • Salgs- eller Indkøbsassistent
  • Marketing Assistent
 

Bemærk!
Uddannelsen i Roskilde kan søges med studiestart til både sommer og vinter!

Hvordan ansøger du?
Læs mere om ansøgningskriterier, ansøgningsfrister, åbent hus m.m. i vores FAQ

Spørgsmål?
Hvis du har spørgsmål omkring uddannelsen kan du kontakte vores optagelseskontor på telefon 5076 2830 — eller pr. mail: optag@zealand.dk

TitelMarkedsføringsøkonom
Niveau Erhvervsakademi (EAK)
Varighed2 år
ECTS point120
SprogDansk
Studiestart September
Februar
Steder Bispegade 5, 4800 Nykøbing F
Bredahlsgade 1, 4200 Slagelse
Maglegårdsvej 2, 4000 Roskilde
Lignende Handelsøkonom, Finansøkonom
Opret PDF-brochure - du kan lægge flere sider til undervejs
Tilføj til PDF-brochure
Slet din PDF-brochure
Dette vil slette hele din PDF-brochure...

to kvindelige markedsføringsøkonomstuderende

Hvordan er det at være Markedsføringsøkonom?

Hør Kristinas historie

Hvad indeholder uddannelsen?

Lær mere om uddannelsen

Uddannelsens indhold

Omsæt din teori til praksis
I løbet af din uddannelse lærer du en masse nyt. Du får serveret teori, og du får lov til at prøve det af i praksis f.eks. gennem cases, hvor virksomheder stiller med ægte problemstillinger – og når du skal i praktik på tredje semester.
Du kommer også til at nyde godt af, at vores undervisere har erfaringer med fra forskellige brancher. Og at de er nogle ægte ildsjæle, som ud over samarbejde med virksomheder, også lader dig eksperimentere og arbejde kreativt i forskellige labs f.eks. Fablab, Dimselab og Makerspace, hvor du kan udvikle prototyper og forsøge dig med 3D-print og tryk.

Hvis du i øvrigt får lyst til at læse videre, så skal du vide, at du med en Markedsføringsøkonom kan lægge en overbygning på f.eks. i form af en 1½-årig Top Up Bachelor inden for International Handel og Markedsføring, Innovation og Entrepreneurship eller Digital Konceptudvikling. På den måde får du papir på en professionsbachelor – og du åbner nye veje såvel i uddannelse som i karriere.

Sådan foregår undervisningen
Undervisningen på Markedsføringsøkonom veksler i en god blanding, som består af holdundervisning, temaer, projektorienteret undervisning, case-arbejde i grupper og øvelser. Og så er der masser at kaste sig over i pauserne, hvor du også kan udvikle dig – både socialt og fagligt. Hertil kommer en række virksomhedsbesøg – også på studieture til udlandet, hvor der er besøg på vores partneruniversiteter og i internationale virksomheder. Alt, hvad vi oplever, kan bruges i undervisningen og omsættes til konkret og brugbar viden for dig. Studieture er for egen regning, men tager du med, så får du værdifuld indsigt i kulturforskelle, interkulturel kommunikation og viden om at drive virksomhed i udlandet.
På uddannelsen skal du igennem faste fagområder, som totalt set gør dig til en god Markedsføringsøkonom. Dit fundament bygges af massiv viden om markedsføring og salg – herunder analyse og vurdering af en virksomheds strategiske situation – forhold til kunder, konkurrenter, trends og markeder.

Hvis du vælger at tage en uddannelse som Markedsføringsøkonom vil du blive undervist i følgende fag: Salg & Markedsføring, markedskommunikation, markedsanalyse, statistik, makro-/mikroøkonomi, investeringer, budgetlægning, innovation, organisation og ledelse, supply chain management, jura, international markedsføring (eksport), projektledelse, procesledelse og servicedesign.
I din afsluttende hovedopgave anvender du alt det, du har lært i løbet af din uddannelse – og typisk skrives opgaven for den virksomhed, hvor du har været i praktik. Med andre ord – du får en uddannelse, som går tæt på virkeligheden.

Eksamensformen kan variere, men typisk vil du blive vurderet gennem en kombination af tværfaglige projektarbejder baseret på en virksomhedscase, skriftlige prøver og mundtlige eksaminer. Case-arbejdet vil typiske også simulerer arbejdssituationer for at udvikle dine samarbejdsevner.

Praktik
En vigtig del af din markedsføringsøkonomuddannelse er et praktikophold på 12 uger, hvor du kan anvende dine færdigheder i den virkelige verden og opbygge værdifuld erhvervserfaring.

Hvis du er i beskæftigelse og drømmer om omskoling med uddannelse til Markedsføringsøkonom eller  lever du et liv på farten, så skal du vide at uddannelsen også udbydes som Blended Learning – klik og læs mere om muligheden.

Adgangskrav

Følgende giver adgang til uddannelsen:

  • Gymnasial uddannelse (STX, HHX, HTX, HF) med matematik eller virksomhedsøkonomi på B-niveau og engelsk på C-niveau
  • Fuldført erhvervsuddannelse med en normeret varighed på 3 år eller mere med engelsk C og enten matematik B eller virksomhedsøkonomi B
  • En anden tilsvarende uddannelse eller erhvervserfaring, der kan give merit (kontakt studievejlederen for at høre nærmere om dine muligheder).

Specifikke adgangskrav:

  • Engelsk på C-niveau og enten matematik eller virksomhedsøkonomi på B-niveau

Bemærk!
Hvis du har et udenlandsk adgangsgrundlag skal du dokumentere, at du har bestået Studieprøven og alle dens delelementer, for at kunne blive optaget på dansksprogede uddannelser på Zealand. Såfremt du på anden måde kan dokumenter dansk på et tilsvarende niveau som ovennævnte, kan du bede om en individuel vurdering.

Hvis du er fra et andet nordisk land og dansk, norsk eller svensk indgik i din adgangsgivende eksamen, skal du normalt ikke tage en danskprøve.

Studieordning
Praktik

Alle fuldtidsuddannelser på Zealand indeholder en obligatorisk praktikperiode på mellem 10 og 40 uger.

Praktikperiodens varighed og placering varierer afhængigt af uddannelsen, men som hovedregel ligger praktikken på det sidste semester af uddannelsen, og bliver efterfulgt af dit afsluttende projekt.

Læs mere

SU

Når du læser på en videregående fuldtidsuddannelse hos Zealand, kan du søge om SU.

Læs mere om SU her

Tranportrabat

Studerende på videregående uddannelser (som er godkendt til SU) kan få rabat på abonnementskort til bus og tog i Danmark.

Læs mere om transportrabat her

Zealand

Cookie-indstillinger

Zealand og tredjeparter bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse af zealand.dk samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies ved at klikke på knapperne herunder. Når du klikker ‘Accepter alle’, accepterer du vores brug af cookies og Zealands privatlivspolitik. Du kan ændre eller trække din accept tilbage ved at klikke på ‘Cookieindstillinger’ i bunden af siden. Læs mere om cookies i vores cookiepolitik

Tilbage

Cookie-indstillinger

Hvis du ikke ønsker, at vores samarbejdspartnere behandler dine persondata og anvender dem på tværs af internettet, kan du fravælge det her.

Formål