Sjællands Erhvervsakademi
EN DK

FAQ om Zealands Optagelsesportal

Alt du skal vide om Zealands Optagelsesportal

Når du ansøger eller har ansøgt, stifter du bekendtskab med vores Optagelsesportal. Det kan godt give anledning til mange spørgsmål. Derfor har vi samlet de hyppigste spørgsmål og svar til dig her.

Hvordan logger jeg på Zealands Optagelsesportal?

I velkomstmailen, som du modtager, når din ansøgning er registreret hos Zealand, finder du et personligt link til Optagelsesportalen. Det link skal du bruge for at registrere dig på Optagelsesportalen.
Første gang du logger på Optagelsesportalen, skal du bruge din e-mailadresse som brugernavn og det ansøgte KOT-nummer som password.
Herefter skal du ændre password og bruge det nye, når du logger på fremover.

Jeg har ikke modtaget en velkomstmail fra optagelsesportalen

Der kan gå op til 24 timer fra din ansøgning er registreret hos Zealand, til du modtager din
velkomstmail fra Zealands Optagelsesportal.
Du vil modtage din velkomstmail på den e-mail adresse, som du har oplyst i forbindelse med
din ansøgning.

Jeg har problemer med Nem-ID

Du kan få hjælp hos NemID, hvis du har problemer med at få det til at virke.
På følgende link finde hjælp til at bruge NemID: https://www.nemid.nu/dkda/faa_hjaelp_til_dit_nemid/

Jeg har glemt mit password

Optagelsesportalen kan du nulstille dit password.

Gå til Optagelsesportalen her:
https://optagelsesportal.dk/zealand og klik ”jeg har glemt min adgangskode”.

Du vil herefter få tilsendt en mail med et link til en side, hvor du kan ændre dit password.

Hvilken e-mailadresse skal jeg bruge?

For at logge på Optagelsesportalen skal du bruge den e-mailadresse, som du oplyste i forbindelse med din ansøgning.

Jeg har skiftet e-mailadresse

Hvis du har ændret den e-mail adresse, som du oplyste på din ansøgning, skal du kontakte Optag på Zealand på tlf. 5076 2630 eller via e-mail optag@zealand.dk for at informere om din nye e-mail adresse.

Jeg kan ikke logge ind på Optagelsesportalen

Tjek, at du logger på med den korrekte e-mailadresse. Du skal bruge den e-mailadresse, som du oplyste i forbindelse med din ansøgning.
Hvis du har glemt dit password, kan du nulstille det på Optagelsesportalen. Gå til Optagelsesportalen her: https://optagelsesportal.dk/zealand og klik ”jeg har glemt min adgangskode”. Du vil herefter få tilsendt en e-mail med et link til en side, hvor du kan ændre dit password.

Hvornår og hvor får jeg svar på min ansøgning?

Søger du om optagelse via kvote 1 eller 2, får du svar på din ansøgning den 28. juli.

Søger du om optagelse på en af de ledige pladser (som kan søges fra 28. juli), får du svar løbende frem til studiestart.

Optages du på en af Zealands uddannelser, vil du modtage en notifikation via mail, og du vil kunne se dit optagelsesbrev på Optagelsesportalen https://optagelsesportal.dk/zealand.

Jeg har uploadet dokumentation til optagelse.dk som jeg ikke kan se på optagelsesportalen

Der kan gå op til 24 timer, før dokumenter eller ansøgninger bliver registreret hos Zealand. Så snart nye dokumenter registreres hos os, vil du modtage en mail om, at der er sket ændringer på dine ansøgninger. Du kan herefter logge ind på optagelsesportalen https://optagelsesportal.dk/zealand for at se ændringerne.

Hvad betyder farvekoderne på optagelsesportalen?

Farvekoderne på portalen skal altid læses i sammenhæng med de små statuskoder, du finder før den lille farvede prik. Statuskoderne beskriver den præcise status på din ansøgning.

Mens ansøgningen er under behandling, er status Gul. Når den er færdigbehandlet, skifter den til Grøn eller Rød. Grøn betyder, at du opfylder adgangskravene. Rød betyder, at du ikke opfylder adgangskravene, og heller ikke har kompetencer, der kan sidestilles med adgangskravene.

Status på min ansøgning viser stadig Gul og ”behandles”

Zealand behandler ansøgningen så hurtigt som muligt. Der må dog forventes sagsbehandlingstid, da vi har mange ansøgninger, vi skal igennem.

Søger du om optagelse via kvote 1 eller 2, er sagsbehandlingstiden typisk længere, end hvis du søger om optagelse på vores ledige pladser. Derfor kan din ansøgning være markeret med Gul i lang tid.

Opfylder du adgangskravene, ændres status til Grøn. Det betyder dog ikke, at du er optaget. Det bliver du først, når du modtager mail om optagelse.

Ændres status til Rød betyder det, at du ikke opfylder adgangskravene, og heller ikke har kompetencer, der kan sidestilles med adgangskravene.

Jeg ønsker at annullere min ansøgning

Du annullerer din ansøgning på www.optagelse.dk.
Hvis du har søgt om en plads på Top-Up Bachelor eller på ledige pladser på Zealands Ansøgningsportal https://ledigepladser.optagelsesportal.dk/zealand, så annullerer du din ansøgning ved at skrive til optag@zealand.dk.

Jeg ønsker at søge om optagelse på flere uddannelser

Søger du om optagelse via kvote 1 eller 2, kan du søge flere uddannelser via optagelse.dk

Søger du om optagelse på Top-Up eller på ledige pladser, så sker det via Zealands Ansøgningsportal https://ledigepladser.optagelsesportal.dk/zealand

Her kan du søge flere uddannelser hos Zealand på samme tid. Husk at prioritere dine uddannelsesønsker.

Jeg har søgt om optagelse på én adresse, men ønsker i stedet at læse samme uddannelse på en anden adresse

Søger du om optagelse via kvote 1 eller 2, kan du søge optagelse på uddannelser på andre adresser via www.optagelse.dk
Søger du om optagelse på Top-Up eller på ledige pladser, så sker det via Zealands Ansøgningsportal https://ledigepladser.optagelsesportal.dk/zealand  Her kan du søge flere uddannelser hos Zealand på samme tid.

Husk at prioritere dine uddannelsesønsker.

Zealand

Cookie-indstillinger

Vi bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse af zealand.dk. Når du klikker ‘OK’, accepterer du vores brug af cookies og Zealand’s privatlivspolitik.

Ved at klikke ‘OK’ accepterer du samtidig, at vores annoncører kan behandle dine data til at målrette annoncer til dig. Du kan trække din accept tilbage ved at klikke på ‘Annonce-indstillinger’ i bunden af siden.

Tilbage

Cookie-indstillinger

Hvis du ikke ønsker, at vores samarbejdspartnere behandler dine persondata og anvender dem på tværs af internettet, kan du fravælge det her.

Formål